
V dnešnom rýchlom svete sa komunikácia stala neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného života. S technologickým pokrokom sa vyvinul aj spôsob komunikácie. Jedným z takýchto technologických pokrokov, ktorý spôsobil revolúciu v spôsobe prijímania a odosielania správ, je elektronická schránka občana.
Elektronická schránka je elektronické úložisko, v ktorom sú uchovávané elektronické správy a prostredníctvom ktorého je možné elektronické správy prijímať aj odosielať. Cez e-schránky môžu navzájom oficiálnym spôsobom elektronicky komunikovať fyzické osoby alebo právnické osoby a orgány verejnej moci. Ako si aktivovať elekronickú schránku občana?
Čo je elektronická schránka?
Elektronická schránka je určená na elektronickú komunikáciu občana SR s orgánmi verejnej moci. Elektronická komunikácia predstavuje doručovanie elektronických dokumentov a zasielanie elektronických podaní.
Tento spôsob komunikácie plne nahrádza klasický spôsob doručovania dokumentov v listinnej podobe. Aj pri elektronickej komunikácii je možné doručovať klasicky alebo do vlastných rúk.
Prostredníctvom e-schránky je ďalej možné prijímať správy, notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní.
Elektronická schránka sa občanovi SR zriadi automaticky v deň dosiahnutia 18. roku života. Schránka sa zriaďuje každému občanovi bezodplatne a bez potreby o ňu žiadať.
Na čo slúži e-schránka?
E-schránku možno použiť na doručovanie a odosielanie:
- návrhov na začatie konania
- žalôb
- žiadostí
- sťažností
- vyjadrení
- stanovísk
- ohlásení
- alebo iných úradných dokumentov
Elektronickú schránku si možno zjednodušene predstaviť ako oficiálnu štátom zriadenú e-mailovú schránku, prostredníctvom ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby oficiálnym spôsobom komunikovať elektronicky so všetkými orgánmi verejnej moci.
Slovensko.sk – elektronická schránka
Elektronickú schránku majú na portáli slovensko.sk v súčasnosti zriadenú:
- orgány verejnej moci (všetky ministerstvá, úrady, mestá, obce a pod.)
- právnické osoby (napríklad obchodné spoločnosti, občianske združenia, nadácie)
- zapísané organizačné zložky (napríklad organizačná zložka s. r. o.)
- fyzické osoby – podnikatelia (napríklad živnostníci)
- fyzické osoby, ktoré dosiahli 18 rokov veku a nie sú podnikateľmi
To, že má niekto zriadenú elektronickú schránku, ešte neznamená, že ju aj musí používať a že mu do nej budú úrady posielať elektronické dokumenty namiesto listov do poštovej schránky. Aby bolo možné oficiálnou cestou do e-schránky posielať úradné dokumenty, musí byť táto e-schránka aktivovaná na elektronické doručovanie.
Elektronická schránka občana
Každý, komu bola zriadená elektronická schránka, je jej majiteľom. Elektronická schránka nie je predmetom vlastníckeho práva a majiteľ elektronickej schránky je oprávnený disponovať s ňou len spôsobom ustanoveným zákonom o e-Governmente.
Hlavným účelom e-schránok je zrovnoprávnenie doručovania dokumentov elektronicky s doručovaním dokumentov písomne. Elektronické podanie urobené prostredníctvom elektronickej schránky má rovnaké právne účinky ako podanie, ktoré bolo doručené orgánu verejnej moci v listinnej podobe.
Na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou fyzickej osoby je oprávnená fyzická osoba, pre ktorú bola schránka zriadená – jej majiteľ. Okrem neho je na prístup a disponovanie so schránkou fyzickej osoby oprávnená osoba, ktorú majiteľ splnomocní.

Prihlásenie do elektronickej schránky
Do elektronickej schránky sa vstupuje cez portál verejnej správy www.slovensko.sk. cez funkciu „Prihlásiť sa na portál“ v pravom hornom rohu obrazovky.
Pred samotným prihlásením je potrebné mať:
- občiansky preukaz s elektronickým čipom a definovaným bezpečnostným osobným kódom (s týmto občianskym preukazom môže občan využívať viacero služieb, napríklad aj na vstup do elektronického súdneho spisu)
- čítačku elektronických kariet
- na počítači nainštalovaný softvér na prihlasovanie (eID klient) a ovládače k čítačke kariet
Prvým krokom na prihlásenie je úspešná autentifikácia na portáli, následne sa používateľ do svojej elektronickej schránky dostane kliknutím na ikonu obálky (Schránka) v prihlasovacom paneli v pravom hornom rohu obrazovky.
V prípade, že je užívateľ oprávnenou osobou a koná v mene iného subjektu (fyzickej osoby, právnickej osoby, orgánu verejnej moci), po úspešnej autentifikácii si vyberie z ponúkaného rozbaľovacieho menu tú identitu, v mene ktorej sa chce prihlásiť.
Aktivovanie e-schránky
Fyzická osoba – občan SR nemá svoju schránku automaticky aktivovanú na doručovanie pri jej zriadení. Na to, aby si schránku na doručovanie aktivoval, musí o to požiadať. Aktivačná funkcia je dostupná v schránke v pravom hornom rohu (tlačidlo „Aktivovať schránku“). Po zaslaní žiadosti o aktiváciu elektronickej schránky bude schránka aktivovaná na doručovanie bezodkladne.
Odosielanie elektronických podaní prostredníctvom ústredného portálu nesúvisí s aktiváciou elektronickej schránky. To znamená, že elektronické podanie môže človek odoslať či už má e-schránku aktivovanú na doručovanie alebo nie.
Rozdiel je len v tom, že do aktivovanej schránky orgán verejnej moci môže doručiť elektronické úradné rozhodnutie, ale v prípade neaktivovanej e-schránky musí orgán doručiť rozhodnutie listinne.
Notifikácie na správy prichádzajúce do e-stránky
Na účel informovanosti o novej správe je vhodné nastaviť si e-mailové alebo SMS notifikácie na prichádzajúce správy.
Pri nastavovaní notifikácií sa možno rozhodnúť, či človek chce, aby mu upozornenia prichádzali:
- na e-mailovú adresu či telefónne číslo uvedené v profile
- na vlastné e-mailové adresy a telefónne čísla na doručovanie notifikácií
Pri prvej možnosti nie je možné doručovať notifikácie súčasne vo forme e-mailu aj SMS správy. Oznámenia budú doručované na e-mail alebo telefónne číslo podľa toho, aký prednostný tým doručovania oznámení má človek v profile.

Deaktivácia elektronickej schránky
Deaktivácia je úkon, ktorým sa zabezpečí, aby elektronickú schránku nebolo možné využívať na elektronické doručovanie. Prístup do elektronickej schránky bude aj naďalej možný a jej obsah bude zachovaný.
Fyzické osoby si môžu elektronickú schránku aj deaktivovať. Ak sa ale potom rozhodnú si opätovne deaktivovanú elektronickú schránku aktivovať, bude to možné až po šiestich mesiacoch a budú za to musieť zaplatiť poplatok 5 €.
Majiteľovi bude schránka deaktivovaná ku dňu uvedenému v žiadosti majiteľa elektronickej schránky o deaktiváciu elektronickej schránky, najskôr však tretí pracovný deň po doručení tejto žiadosti.
Elektronická schránka sa deaktivuje aj v prípadoch, keď dôjde k nasledujúcim udalostiam a to ku dňu:
- smrti fyzickej osoby
- uvedenému v právoplatnom rozhodnutí o vyhlásení za mŕtveho ako deň smrti fyzickej osoby
- právoplatnosti rozhodnutia o pozbavení spôsobilosti na právne úkony alebo rozhodnutia o obmedzení spôsobilosti na právne úkony, ak toto obmedzenie zahŕňa aj právne úkony spojené s dispozíciou s elektronickou schránkou a doručovaním
K zrušeniu elektronickej schránky a k výmazu jej obsahu dôjde po uplynutí troch rokov od smrti majiteľa schránky alebo od vyhlásenia majiteľa schránky za mŕtveho.
Elektronická schránka pre právnické osoby
Právne subjekty nemajú možnosť rozhodnúť sa a ich e-schránka je povinne aktivovaná na elektronické doručovanie. Deaktivácia nie je možná.
V súčasnosti majú e-schránku povinne aktivovanú na elektronické doručovanie:
- orgány verejnej moci
- právnické osoby zapísané v obchodnom registri (od 1. júla 2017)
- vybrané právnické osoby nezapísané v obchodnom registri (od 1. júna 2020)
Dnes môžu úrady do e-schránky doručovať dokumenty všetkým obchodným spoločnostiam, nadáciám, neinvestičným fondom, neziskovým organizáciám, občianskym združeniam, odborovým a zamestnávateľským organizáciám, politickým stranám a hnutiam, záujmovým združeniam právnických osôb.
Po dokončení aktualizácie údajov v ďalších registroch, štát postupne aktivuje na doručovanie aj elektronické schránky ostatných právnických osôb nezapisovaných do obchodného registra. Pôjde napríklad o pozemkové spoločenstvá a spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov.